sábado, 14 de mayo de 2011

Aion - Absolute (1994)

A heavy wonder. Romantic cries, warrior fire, urban rock, sticky-sweet moments followed by raging horse rides. Aion is a band starting on '83, one of the most influential (as far as I know at least) on the visual kei Japanese scene. And if not, so they deserve since among so many visual kei bands (maybe the music genre producing more bands... er... Or is it maybe that so many bands produce the music genre?) there are a lot of good ones, but being a so performed style some repetition, even some incompetence is fatally expected.



Not to metion Western glam-metal. Consider at that time Twisted Sisters were already on the scene, not that I don't like them since they were a decent band, but compared to these boys they seem some clumsy smalltown drag-queens.

What delights me is what I consider that typically Japanese disctintive feature: going for it all. Putting tons of energy on each note and at the same time caring about the details, being refined. Neither pretty doll voice nor dumb bawling, just top both power and quality. The band all is wildly precise, spontaneously sophisticated.

Now some curious proof that the artist is in the game, in the details and chumming up with the kinky music-lover listener that likes to taste each note. Here I'll propose some game: before carrying on with this post, listen to Aita, the fifth track. Something funny is lurking on that song and the challenge is to notice it.

OK now? I warn you the spoiler comes: in 1:54 the riding slows down to start an instrumental passage, then the drums speed up galloping again and the guitar solo starts. Strings seem kind of gooey (many Japanese guitar players can be noticed by some disctintive sound touch, performed with an always careful technique) but flawlessly rocker, powerful, ultra-speedy, hipnotic... So hipnotic the naughty guy decides to play a prank: pay full attention from 2:42 on, the guitar performs the notes of... Mickey Mouse Club March!

It's just a seven seconds glimpse, until 2:49. He hides and twists the notes almost out of shape, but after careful listen it's unmistakeble. I swear I'm not crazy, please check it, that's phukin' Mickey Mouse March chorus! He plays the complete verse and in the end wraps the last note into a psychedelic spiral to drift again into rock'n'roll.

I know, maybe all this is foolish; but probably foolishness delights me. The hell of an album; metal lovers should not skip it, neither those free of prejudice, ready to enjoy voice and instruments listeners.

(as for several others, credit for this discovery should be given to www.voodovault.blogspot.com, a fantastic cultural project)

-o-

Maravillosidad heavy. Alaridos románticos, ardor guerrero, rock urbano, momentos melosos seguidos de cabalgatas furiosas. Aion es una banda que comenzó en el '83, una de las más influyentes (dicen, qué se yo) de la escena visual kei japonesa. Y si no lo fueran merecerían serlo porque entre las numerosas bandas visual kei (debe ser el género que en Japón produce más bandas... mmmhhh... ¿o son muchas las bandas que producen el género?) hay muchas muy buenas, pero siendo un estilo tan concurrido es inevitable algo de repetición y también de ineptitud, admitamos.

Esto para no hablar del glam-metal occidental. Pensemos que para esa época ya tocaba Twisted Sisters, y no es que uno tenga nada contra ellos, eran una banda decente, pero en la comparación con estos nenes parecen unas desmañadas drag queens de pueblo chico.

Lo que me gusta es eso que me parece tan japonés: ir por todo. Dejarse la vida en cada nota y al mismo tiempo practicar el detalle, ser exquisito. Nada de cantar como una muñequita, ni de pegar berridos bobetas, no: al mango y con calidad. Toda la banda es salvajemente precisa, espontáneamente sofisticada.

Ahora veamos algo curioso que prueba que el artista está en el juego, en el detalle y la complicidad con el melómano que escucha perversamente cada nota. Propongo un juego: antes de seguir leyendo escuchar el quinto tema, Aita. Hay algo gracioso oculto en ese tema y la idea es notarlo.

¿Ya está? Ojo que aquí viene el spoiler: en el momento 1:54 la cabalgata desacelera para dar lugar a una parte instrumental, la batería toma carrera, galopa e introduce el solo de guitarra. Las cuerdas suenan un poco "gomosas" (muchos guitarristas japoneses le dan a su sonido un toque propio, dentro de una técnica siempre cuidada) pero el solo es impecablemente rockero, poderoso, velocísimo, hipnótico... Tan hipnótico que el guacho del guitarrista se decide a hacer una broma: presten atención justo en el momento 2:42, la guitarra ejecuta las notas de... ¡la marcha del Club de Mickey Mouse!

Es un mero destello de siete segundos, hasta 2:49. Esconde las notas, las retuerce y deforma, pero si se escucha con atención es clarísimo. Juro que no estoy loco, sugiero comprobarlo ¡Es el estribillo de la phuckin' marcha de Mickey Mouse! Hace la estrofita completa y envuelve la nota final en una espiral psicodélica para escapar de nuevo hacia el rock.

Ustedes me dirán que es una tontería, y es que probablemente tonterías así me maravillen. Un álbum de puta madre, amantes del metal no pueden pasarlo por alto y gente libre de prejuicios, con oído para la voz y los instrumentos tampoco.




Banda: Aion
Album: Absolute
Año: 1994

01 - Anguished Heroes
02 - Elegant Fear
03 - Last Serenade
04 - The Body Inside
05 - Astia
06 - Still
07 - High Flying Shadow
08 - Missing
09 - Demoniac Insanity
10 - Peter (The Seventh Movement Of Eternity)

(como muchos álbumes, el descubrimiento de este se agradece a voodoovault.blogspot.com, a esta altura un proyecto cultural fantástico)

1 comentario:

Anónimo dijo...

http://www.megaupload.com/?d=V3FQMFTJ